aktinidio_1

Τη θέση τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ μεγάλης αλυσίδας στην Αγγλία έλαβαν, την κατάλληλη στιγμή, τα σταφύλια και τα ακτινίδια δύο ομάδων παραγωγών από την Κεντρική Μακεδονία, με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας, που τους επέτρεψε να προβλέψουν με ακρίβεια την ημερομηνία συγκομιδής.

Χάρη σε ένα δίκτυο αισθητήρων εδάφους και ατμοσφαιρικών συνθηκών, αλλά και στις φωτονικές τεχνολογίες (photonics), που δεν καταστρέφουν τα φρούτα, ήταν εφικτή η παρακολούθηση της ωρίμανσής τους και η σωστή πρόβλεψη για τη συλλογή της σοδειάς.

Η πολύτιμη αυτή πληροφορία “ταξίδεψε” γρήγορα από τους περίπου 200 παραγωγούς στις εταιρείες που διακινούν τα προϊόντα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, διαδόθηκε ταχύτατα σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και χάρισε κατά την πρόσφατη καλλιεργητική περίοδο, ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, μεγάλη αξιοπιστία και καλύτερες τιμές στα επιτραπέζια σταφύλια και τα ακτινίδια της Πιερίας, των Γιαννιτσών και του Κιλκίς.

 “Κάτι τέτοιο είναι σπουδαίο καθώς αν καταφέρνουν οι παραγωγοί να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στην Αγγλία την κατάλληλη στιγμή, τηρώντας κατά γράμμα τις σχετικές συμφωνίες έχουν ένα αβαντάζ έναντι των άλλων παραγωγών σε ευρωπαϊκό επίπεδο” εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Ιωάννης Σπάνδος, από το Τμήμα Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας. Ο ίδιος κάνει λόγο για “σωστό timing” διάθεσης των προϊόντων, το οποίο προσδίδει στους παραγωγούς πλεονέκτημα στις αγορές. Από την πλευρά του, ο διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Φίλιππος Παπαδόπουλος, μιλά για “μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα” το οποίο, όπως λέει, “καλύπτει μια ανάγκη του πελάτη που δεν μπορεί να την καλύψει κανένας άλλος”.

“Κάθε σούπερ μάρκετ κάνει τον σχεδιασμό του για το πότε θα έχει τα σταφύλια και σε ποιες ποσότητες. Ο έμπορος λαμβάνει παραγγελία από το σούπερ μάρκετ και εκείνος έρχεται σε επαφή με τους παραγωγούς τους οποίους ρωτά πότε θα είναι έτοιμοι. Αν η πρόβλεψη αυτή δεν μπορεί να γίνει, τότε πέφτουν έξω οι παραγωγοί, βγαίνει ψεύτης ο έμπορος που έχει κάνει την παραγγελία και έχει δεσμευτεί ότι μπορεί να την εκτελέσει. Αυτό επιφέρει, στη συνέχεια, μια σειρά συνεπειών για τον έμπορο, τους παραγωγούς και φυσικά το σούπερ μάρκετ που δεν έχει στοκαρισμένα τα ράφια όπως προγραμμάτιζε” αναφέρει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Σχετικά, άλλωστε, με τις ψηφιακές τεχνολογίες που εφαρμόζονται στο πλαίσιο του πιλοτικού έργου με τίτλο Fresh Fruit Pilot Project, επισημαίνει ότι συστήματα γεωργίας ακριβείας, όργανα και μοντέλα πρόβλεψης καιρικών και εδαφικών παραμέτρων, αναπτύσσονται στο πλαίσιο συνεργασίας της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής με την Περιφέρεια της Τοσκάνης.

“Χρησιμοποιούμε διάφορες τεχνολογίες. Οι τεχνολογίες photonics χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη, για άλλα, όμως προϊόντα, όπως, για παράδειγμα, οι ντομάτες. Εμείς, στην προκειμένη περίπτωση, χρησιμοποιούμε γαλλικής παραγωγής μηχανήματα και αναπτύσσουμε αλγόριθμους σε συνεργασία με ιταλικούς ερευνητικούς οργανισμούς.

Η ελληνική πλευρά, ωστόσο, είναι καλύτερα οργανωμένη και έχει αναπτύξει καλύτερη συνεργασία ανάμεσα σε παραγωγούς και ερευνητικούς οργανισμούς. Εκείνο που δυσκολεύονται να κάνουν στην Ευρώπη δεν είναι το τεχνολογικό κομμάτι της πρόβλεψης αλλά η σύνδεση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ειδικά σε αυτήν εμείς καταφέρνουμε πολλά και λόγω αυτής της καλής συνεργασίας η πληροφορία κυκλοφορεί σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα” προσθέτει και γνωστοποιεί ότι η εν λόγω συνεργασία συνεχίζεται και επεκτείνεται.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου στο emvolos.gr

Recommended Posts