Απαντήσεις ζήτησε αλλά δεν έλαβε, ούτε καν ένα σαφές πλαίσιο πολιτικής, στη Βουλή, ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Κόκκαλης σχετικά με την έντονη φημολογία και τη μεγάλη αναστάτωση που προκαλούν στον αγροτικό χώρο, διακινούμενες πληροφορίες για πιθανή αλλαγή του συστήματος κατανομής του βιοντίζελ, τη στιγμή μάλιστα που και η τιμή του προϊόντος τα τελευταία δύο χρόνια έχει πέσει δραματικά.

Ο υφυπουργός Ενέργειας, Νίκος Ταγάρας, είπε ότι «σήμερα βρισκόμαστε ενόψει της ορθής μεταφοράς της Οδηγίας 2018/2001 που θα πρέπει να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο –όσον αφορά το τι πρόκειται να γίνει, όπως λέτε στην ερώτησή σας- ως τα μέσα του επόμενου έτους και προβλέπει στόχο 14% για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές έως το 2030 και θέσπιση ειδικότερου στόχου 3,5% στους προμηθευτές σε σχέση με τα προηγμένα βιοκαύσιμα.

Σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις, λοιπόν, προηγούμενων Οδηγιών και τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα τα συναρμόδια Υπουργεία –γιατί γνωρίζετε και εσείς από την πλευρά σας στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης- εξετάζουμε σχετικά μέτρα πολιτικής ώστε εντός των χρονικών περιθωρίων που έχουμε να βρούμε τη βέλτιστη λύση για την προώθηση των προηγμένων βιοκαυσίμων και τη συνέχιση της στήριξης της εγχώριας παραγωγής, όπως κάνουμε πάντα.»

Στην επίκαιρη ερώτηση που συζητήθηκε στις 13 Νοεμβρίου με τον αρμόδιο υφυπουργό, κ. Ταγάρα, ο Λαρισαίος πολιτικός τόνισε μεταξύ άλλων πως «σήμερα τα στρέμματα με ενεργειακές καλλιέργειες ανέρχονται περίπου στο ένα εκατομμύριο. Τα περισσότερα εξ αυτών βρίσκονται στην ακριτική Θράκη. Επαναλαμβάνω ότι η παραγωγή βιοντίζελ στη χώρα μας είναι κυρίως από την ελαιοκράμβη, από τη σόγια και από τον ηλίανθο. Η προστιθέμενη αξία του βιοντίζελ είναι πάρα πολύ σημαντική. Πρώτον, το εισόδημα είκοσι πέντε χιλιάδων αγροτών, οι οποίοι καλύπτονται με συμβολαιακή γεωργία. Δεύτερον, οι εξαγωγές υποπροϊόντων, όπως είναι οι ζωοτροφές. Τρίτον, απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις παραγωγής βιοντίζελ».

Γι’ αυτό, ο πρώην υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην δευτερολογία του ζήτησε μετ’ επιτάσεως διευκρινίσεις για το θέμα της κατανομής, προειδοποιώντας ότι «αν καταργηθεί το σύστημα κατανομής, οι αγρότες θα εγκαταλείψουν τις καλλιέργειές τους, τις ενεργειακές καλλιέργειες, οι οποίες τώρα είναι με συμβολαιακή γεωργία».

Σχολιάζοντας την απάντηση του υφυπουργού, ο κ. Κόκκαλης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Σε συνέχεια της απάντησης του Υφυπουργού θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο κ. Ταγάρας ορθά περιέγραψε το επιτυχημένο υφιστάμενο πλαίσιο στο χώρο των βιοκαυσίμων κάνοντας και αυτός ιδιαίτερη αναφορά για το πόσο σημαντικός είναι ο κλάδος των βιοκαυσίμων στην στήριξη του αγροτικού εισοδήματος. Ωστόσο, καμία απολύτως απάντηση δεν δόθηκε σχετικά με το μέλλον. Ο Υφυπουργός απέφυγε να πάρει συγκεκριμένη θέση για τις προθέσεις της κυβέρνησης για το πως θα στηριχτεί η υφιστάμενη αλυσίδα, παρά την αναφορά μου σε προτάσεις ενίσχυσης του κλάδου. Αυτό έχει ως συνέπεια οι παραγωγοί στην ελληνική επικράτεια να συνεχίζουν να ζουν μέσα στην αμφιβολία καθώς τέτοια εποχή όλα τα προηγούμενα χρόνια γνώριζαν τις τιμές πώλησης των αγροτικών προϊόντων τους. Η άρνηση του Υφυπουργού να δεσμευτεί συγκεκριμένα, ποια πολιτική και ποιες δράσεις θα ακολουθήσει το Υπουργείο ώστε να ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο που υπάρχει, παρά την επανάληψη της ερώτησης στη δευτερολογία μου, υποδηλώνει έλλειψη σχεδιασμού και πρόθεση αλλαγής της υφιστάμενης κατάστασης, πράγμα που θα οδηγήσει σε αφανισμό του εισοδήματος χιλιάδων οικογενειών.»

Ολόκληρος ο διάλογος από τα πρακτικά της Βουλής

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, με τον ν. 3054/2002 εναρμονίστηκε η χώρα μας με τις σχετικές κοινοτικές οδηγίες και τη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία προέβλεπε την παραγωγή, την αγορά και τη διάθεση του βιοντίζελ στη χώρα μας. Δειλά-δειλά ξεκίνησε αρκετά φιλόδοξα αυτός ο κλάδος. Στα πρώτα χρόνια ενδεικτικά είχαμε διακόσιες χιλιάδες στρέμματα. Να θυμίσουμε ότι η παραγωγή βιοντίζελ στη χώρα μας -και αυτό είναι το ζητούμενο με αυτήν την επίκαιρη ερώτηση- παράγεται, κυρίως, από ενεργειακά φυτά από τους αγρότες μας.

Σήμερα, κύριε Υπουργέ, τα στρέμματα με ενεργειακές καλλιέργειες ανέρχονται περίπου στο ένα εκατομμύριο. Τα περισσότερα εξ αυτών βρίσκονται στην ακριτική Θράκη. Επαναλαμβάνω ότι η παραγωγή βιοντίζελ στη χώρα μας είναι κυρίως από την ελαιοκράμβη, από τη σόγια και από τον ηλίανθο.

Η προστιθέμενη αξία του βιοντίζελ είναι πάρα πολύ σημαντική. Πρώτον, το εισόδημα είκοσι πέντε χιλιάδων αγροτών, οι οποίοι καλύπτονται με συμβολαιακή γεωργία. Δεύτερον, οι εξαγωγές υποπροϊόντων, όπως είναι οι ζωοτροφές. Τρίτον, απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις παραγωγής βιοντίζελ .

Πλην, όμως, σήμερα με αυτήν την επίκαιρη ερώτηση περιμένουν οι είκοσι έξι χιλιάδες αγρότες, που καλλιεργούν τα ενεργειακά φυτά, τις ενεργειακές καλλιέργειες, μια σαφή τοποθέτηση από την Ελληνική Κυβέρνηση εάν θα ισχύσει ή εάν θα αλλάξει το σύστημα κατανομής του βιοντίζελ στη χώρα μας. Και αυτό διότι το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει έντονη φημολογία και υπάρχει μεγάλη αναστάτωση στον αγροτικό χώρο για πιθανή αλλαγή του συστήματος κατανομής του βιοντίζελ, δοθέντος ότι και η τιμή τα τελευταία δύο χρόνια έχει πέσει δραματικά.

Ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ, σαφέστατα -και περιμένω την τοποθέτησή σας- εάν η Κυβέρνησή σας σκοπεύει να διατηρήσει, όπως επιτάσσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, το ισχύον σύστημα κατανομής βιοντίζελ και αν θα θεραπεύσει τις οποιεσδήποτε ελλείψεις παρατηρούνται στο σύστημα κατανομής βιοντίζελ από αυτούς οι οποίοι παραλαμβάνουν το βιοντίζελ.

Σας ευχαριστώ.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Κύριε συνάδελφε, θέλω να σας ευχαριστήσω για την ερώτησή σας. Προερχόμαστε και οι δύο από αγροτικές περιοχές και γνωρίζουμε τη σημασία των ενεργειακών καλλιεργειών στην παραγωγή βιοκαυσίμων.

Ως προς τα ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος που θέσατε, θέλω να τονίσω ότι από τις προβλέψεις και τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2019, προβλέπονται οι διαδικασίες που αφορούν στο βιοντίζελ και στη συμβολή του στις ενεργειακές απαιτήσεις της πατρίδας μας.

Όπως, λοιπόν, η προώθηση των βιοκαυσίμων είναι μία από τις πολιτικές που συμπεριλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο, όπως είπα, για την Ενέργεια και το Κλίμα, επιδιώκεται η προώθηση της χρήσης ελληνικών προϊόντων και η στήριξη των εγχώριων παραγωγών βιοντίζελ. Επιπλέον, προβλέπεται η σημαντική αύξηση της συνεισφοράς των βιοκαυσίμων στη διείσδυση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην δεκαετία από το 2020-2030 στον τομέα των μεταφορών λόγω της ανάγκης μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στον τομέα αυτό. Παράλληλα προβλέπεται αυξημένο το μερίδιο των προηγμένων βιοκαυσίμων και ιδιαίτερα κατά το τελευταίο διάστημα της περιόδου 2020-2030.

Εκτός, όμως, του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, η πολιτική του Υπουργείου σχετικά με τα βιοκαύσιμα κινείται στο πλαίσιο που καθορίζει –όπως κι εσείς σωστά είπατε- η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία. Με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 98/70 για την ποιότητα των βιοκαυσίμων, η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το άρθρο 19Α του ν.4062/2012, προβλέπεται μεταξύ άλλων η υποχρέωση μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 6% από τη χρήση καυσίμων στον τομέα των μεταφορών με πρώτο έτος αναφοράς το 2020 από τους προμηθευτές, δηλαδή, όσους εκτελωνίζουν καύσιμα, κυρίως εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση των εκπομπών είναι η υποκατάσταση μέρους των συμβατικών καυσίμων με βιοκαύσιμα. Μέχρι σήμερα η διαδικασία που ακολουθείται για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές, είναι η κατανομή η οποία επελέγη στις αρχές της δεκαετίας του 1920 και την οποία με διάφορες τροποποιήσεις τηρούμε μέχρι σήμερα.

Τα βιοκαύσιμα εντάχθηκαν από το 2005 στο ν. 3054/2002 σύμφωνα με τον οποίο διατίθενται στην εγχώρια αγορά αυτούσια ή σε μείγμα με προϊόντα διύλισης αργού πετρελαίου, εφόσον πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που καθορίζει το Ανώτατο Χημικό Συμβούλιο και σύμφωνα με τις υποχρεώσεις και την κατανομή που ορίζεται με τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις.

Σήμερα βρισκόμαστε ενόψει της ορθής μεταφοράς της Οδηγίας 2018/2001 που θα πρέπει να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο –όσο αφορά το τι πρόκειται να γίνει, όπως λέτε στην ερώτησή σας- ως τα μέσα του επόμενου έτους και προβλέπει στόχο 14% για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές έως το 2030 και θέσπιση ειδικότερου στόχου 3,5% στους προμηθευτές σε σχέση με τα προηγμένα βιοκαύσιμα.

Σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις, λοιπόν, προηγούμενων Οδηγιών και τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα τα συναρμόδια Υπουργεία –γιατί γνωρίζετε και εσείς από την πλευρά σας στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης- εξετάζουμε σχετικά μέτρα πολιτικής ώστε εντός των χρονικών περιθωρίων που έχουμε να βρούμε τη βέλτιστη λύση για την προώθηση των προηγμένων βιοκαυσίμων και τη συνέχιση της στήριξης της εγχώριας παραγωγής, όπως κάνουμε πάντα.

Θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου.

Ευχαριστώ πολύ.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, χαίρομαι που στηρίζετε τα βιοκαύσιμα. Πλην, όμως, θα επανέλθω στο καίριο ερώτημα, διότι αναφέρατε μία ή δύο φορές μόνο τη λέξη «κατανομή». Και νομίζω πως είναι η πιο καίρια, η πιο σημαντική λέξη στην παραγωγή βιοντίζελ.

Διότι αυτό ενδιαφέρει τους παραγωγούς, τους αγρότες, αυτό ενδιαφέρει, εν συνεχεία, και όλη την αλυσίδα, τους επιχειρηματίες του κλάδου, που παράγουν βιοντίζελ. Διότι αν -χτυπάω ξύλο- καταργηθεί το σύστημα κατανομής, καταλαβαίνετε ότι οι αγρότες θα εγκαταλείψουν τις καλλιέργειές τους, τις ενεργειακές καλλιέργειες, οι οποίες τώρα είναι με συμβολαιακή γεωργία. Να θυμίσω ότι από την ευρωπαϊκή νομοθεσία κρίνεται νόμιμο το σύστημα κατανομής, κι όχι απλά έχει κριθεί νόμιμο, αλλά χρειάζεται και παρεμβάσεις για την πιστή εφαρμογή του.

Προσκομίζω στα Πρακτικά μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2016, η οποία αναφέρει ότι το σύστημα αυτούσιου βιοντίζελ, κατανομής βιοντίζελ, δεν αντίκειται στο άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος, στην αρχή της αναλογικότητας και στο κοινοτικό δίκαιο.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κόκκαλης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Άρα θα παρακαλούσα, κύριε Υπουργέ -και πραγματικά χαίρομαι που στηρίζετε τα βιοκαύσιμα- να τοποθετηθείτε λίγο πιο συγκεκριμένα για το σύστημα κατανομής του βιοντίζελ και ποιες είναι οι πολιτικές του Υπουργείου, εάν σκοπεύετε και σε άλλους τομείς για τα βιοκαύσιμα, όπως στη ναυτιλία, όπως στο πετρέλαιο θέρμανσης. Νομίζω ότι πρέπει το Υπουργείο και η Κυβέρνηση να τοποθετηθεί συγκεκριμένα για κάτι το οποίο αφορά πάρα πολύ μεγάλο αριθμό του αγροτικού κόσμου.

Ευχαριστώ.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Πράγματι, το θέμα των κατανομών είναι κρίσιμο θέμα. Εντός του πεδίου αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προωθούμε τη μεγαλύτερη δυνατή διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές, με στόχο τη μείωση, όπως είπα, του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Και γι’ αυτόν τον λόγο στηρίζουμε την εγχώρια παραγωγή βιοκαυσίμων μέσω των ενεργειακών καλλιεργειών, που πολύ σωστά και εσείς αναφέρατε.

Προς πληρέστερη ενημέρωση της Εθνικής Αντιπροσωπείας και του κοινού αναφέρω συνοπτικά τα στοιχεία της κατανομής για τα τρία τελευταία χρόνια. Για το 2018 η συνολική κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ διαμορφώθηκε στα εκατόν τριάντα τρεις χιλιάδες χιλιόλιτρα. Η ποσότητα βιοντίζελ που αντιστοιχούσε στα υποβληθέντα δικαιολογητικά για ενεργειακές καλλιέργειες ήταν ογδόντα δύο χιλιάδες πεντακόσια εννέα χιλιόλιτρα και η κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ, βάσει του κριτηρίου των ενεργειακών καλλιεργειών, ογδόντα δύο χιλιάδες πεντακόσια εννέα χιλιόλιτρα, δηλαδή ως ποσοστό το 62% της συνολικής ποσότητας.

Για το 2019 η συνολική κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ διαμορφώθηκε στα εκατόν σαράντα χιλιάδες χιλιόλιτρα. Η ποσότητα βιοντίζελ που αντιστοιχούσε στα υποβληθέντα δικαιολογητικά για ενεργειακές καλλιέργειες ήταν ενενήντα δύο χιλιάδες εννιακόσια δεκαεννέα χιλιόλιτρα και η κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ, βάσει του κριτήριου των ενεργειακών καλλιεργειών, ήταν ενενήντα δύο χιλιάδες εννιακόσια δεκαεννέα χιλιόλιτρα, δηλαδή ποσοστό 66% της συνολικής ποσότητας.

Για το 2020 η συνολική κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ διαμορφώθηκε στα εκατόν τριάντα δύο χιλιάδες πεντακόσια χιλιόλιτρα. Η ποσότητα βιοντίζελ που αντιστοιχούσε στα υποβληθέντα δικαιολογητικά για ενεργειακές καλλιέργειες ήταν εκατόν έξι χιλιάδες τετρακόσια ενενήντα χιλιόλιτρα και η κατανεμηθείσα ποσότητα βιοντίζελ, βάσει του κριτηρίου των ενεργειακών καλλιεργειών, ήταν ενενήντα δύο χιλιάδες οκτακόσια ενενήντα πέντε χιλιόλιτρα. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί στο 70,22% του συνόλου και είναι ο μέγιστος συντελεστής που μπορεί να λάβει, όπως γνωρίζετε, το κριτήριο κατανομής των ενεργειακών καλλιεργειών.

Αυτά είναι τα στοιχεία τα οποία ανέφερα και προκύπτουν κατά τα τελευταία χρόνια. Έχουμε αύξηση, δηλαδή, της κατανεμηθείσας ποσότητας, βάσει κριτηρίου των ενεργειακών καλλιεργειών, στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, της συνολικής πολιτικής για την προώθηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές, οπότε και των εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και η στήριξη, όπως το είπα πολλές φορές, της εγχώριας παραγωγής βιοκαυσίμων.

Όπως ανέφερα και στην πρωτολογία στο θέμα αυτό κινείται και η Κυβέρνηση όπως καθορίζει η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία και βεβαίως το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και ενίσχυση διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στο κομμάτι των μεταφορών.

διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο https://www.agro24.gr

Recommended Posts