BEE

Υπογράφηκε η ΚΥΑ με το νέο τριετές Εθνικό Πρόγραμμα Μελισσοκομίας, τόνισε η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Φωτεινή Αραμπατζή, εγκαινιάζοντας το 11ο φεστιβάλ μελιού, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, την Παρασκευή (6 Δεκεμβρίου 2019).

Στη συνέχεια αναμένονται οι Υπουργικές Αποφάσεις που θα αναφέρονται αναλυτικά στην εφαρμογή των δράσεων του προγράμματος. Αξίζει πάντως να αναφέρουμε ότι σε αυτό το τριετές πρόγραμμα δεν υπηρξε δημόσια διαβούλευση για τις δράσεις που θα εφαρμόσει (όπως γινόταν στο παρελθόν).

Όπως υποστήριξε η Υφυπουργός, στη χώρα μας δραστηριοποιούνται 24.000 μελισσοκόμοι, οι οποίοι διαχειρίζονται περισσότερες από 1,2 εκατομμύρια κυψέλες, παράγοντας περισσότερους από 22.000 τόνους μέλι ετησίως. Η παραγωγή αυτή είναι η τρίτη μεγαλύτερη ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ οι ελληνικές εξαγωγές ξεπερνούν σε αξία τα 13 εκατ. ευρώ.

Αιτήματα των μελισσοκόμων
Στο μεταξύ συνάντηση ζητά η Ομοσπονδία Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος (ΟΜΣΕ) με την υφυπουργό κ. Αραμπατζή. Όπως δηλώνει στον ΑγροΤύπο ο κ. Βασίλης Ντούρας, πρόεδρος στην ΟΜΣΕ, κατά την συνάντηση θέλουμε να συζητήσουμε τα παρακάτω θέματα:

  • Τοποθετήσεις μελισσοσμηνών.
  • Κατάργηση της με αρ 144/15067/24-1-2019 ΥΑ που εκδόθηκε σε εφαρμογή του Καν.(Ε.Ε) 852/2004 και έκδοση νέας στο πνεύμα του Κανονισμού.
  • Άμεση υπογραφή Κ.Υ.Α για τη λειτουργία του τριετούς προγράμματος μελισσοκομίας 2020-2022(Καν.(ΕΕ)1308/2013) και έκδοση Υ.Α για την υλοποίηση των δράσεων έγκαιρα.
  • Άμεση λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου με ταυτόχρονη κατάργηση των δηλώσεων διαχείμασης.
  • Έκδοση Υ.Α. για τη μελισσοκομική οικοτεχνία.
  • Τροποποίηση Υ.Α. για την κυκλοφορία των μελισσοκομικών Φ.Ι.Χ. σε παράπλευρες οδούς.
  • Απαγόρευση ψεκασμών με φυτοφάρμακα την ημέρα
  • Ελληνικό σήμα στο μέλι
  • Κανονισμός ΕΛΓΑ

Οι θέσεις της ΟΜΣΕ για αυτά τα θέματα είναι οι εξής: 

1. Τοποθετήσεις μελισσοσμηνών
Μέχρι σήμερα οι τοποθετήσεις μελισσοσμηνών γίνονται σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο 6238/1934, ένα νόμο που αποδείχθηκε σοφός και λειτουργικός στο πέρασμα πολλών χρόνων. Το μόνο πρόβλημα που έχουμε είναι στην ερμηνεία αυτού του νόμου από ορισμένους υπαλλήλους Δασαρχείων ή Δήμων, που  ταυτίζουν  τους  αγροτικούς  και  δασικούς  δρόμους  με  την  έννοια «δημόσιος» δρόμος.

Ναι μεν όλοι οι δρόμοι δημόσιοι είναι, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι ο νομοθέτης δεν είχε στο νου του τους κάθε λογής αγροτικούς και δασικούς δρόμους, αλλιώς δεν υπάρχει τόπος να μπορούν να μπουν τα μελίσσια! Άλλωστε τα μελίσσια «τοποθετούνται» εκεί για διάστημα λίγων εβδομάδων και με τρόπο που να μην δημιουργούν προβλήματα στην κίνηση οχημάτων ή πεζών.

Ζητάμε απλά μια σαφή οδηγία από την πολιτεία προς τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, Δασαρχεία και Δήμους, που να κατοχυρώνει ότι «ως δημόσιος δρόμος εννοείται ο κύριος δρόμος που ενώνει πόλεις και χωριά μεταξύ τους». Πρέπει να μας διευκολύνουν όλες οι υπηρεσίες ώστε να μπορούμε να παράγουμε. Κανόνες συνύπαρξης χρειαζόμαστε και πάνω απ’ όλα κράτος αρωγό και όχι εχθρό.

2. Κατάργηση της με αρ.144/15067/24-1-2019 ΥΑ που εκδόθηκε σε εφαρμογή του Καν.(Ε.Ε) 852/2004 και έκδοση νέας στο πνεύμα του Κανονισμού.

Αυτή η απόφαση, δυστυχώς, είναι πέρα από το πνεύμα και το γράμμα του κανονισμού 852/2004. όπως ρητά αναφέρεται στην παρ. 2 περ. γ΄ και παρ. 3 του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 852/2004 και περιγράφεται στην ερμηνευτική του εγκύκλιο.

Είναι μια απόφαση που όχι μόνο δε βοηθάει τον Έλληνα μελισσοκόμο αλλά είναι εκτός πραγματικότητας και τιμωρητική για όσους παράγουν.  Χρόνια οι συνάδελφοί μας μελισσοκόμοι, σε όλη την Ευρώπη, απολαμβάνουν των δικαιωμάτων που τους παραχωρεί ο κανονισμός  852/2004 και είναι κατάφωρη διάκριση οι Έλληνες μελισσοκόμοι, μετά από χρόνια διεκδίκησης, να αντιμετωπίζονται με αυτόν τον τρόπο.

Κυρία Υφυπουργέ θα πρέπει να σας γνωρίσουμε ότι η προαναφερόμενη απόφαση ήταν αντίθετη με τα αιτήματα και τις προτάσεις του κλάδου, τα οποία είχαμε θέσει και τεκμηριώσει στη διαβούλευση με το ΥπΑΑΤ, και τα οποία αγνοήθηκαν πλήρως.

3. Άμεση υπογραφή Κ.Υ.Α για τη λειτουργία του τριετούς προγράμματος μελισσοκομίας 2020-2022 (Καν.(ΕΕ) 1308/2013) και έκδοση Υ.Α για την υλοποίηση των δράσεων έγκαιρα.
Ζητάμε η ΚΥΑ που ρυθμίζει τη λειτουργία του Εθνικού Προγράμματος Μελισσοκομίας (ΕΠΜ) να εκδοθεί όσο πιο άμεσα είναι δυνατόν και να έχει τριετή ισχύ, όπως και το ΕΠΜ, ώστε να περιορίζονται οι καθυστερήσεις στην έκδοση των επιμέρους ετήσιων υπουργικών αποφάσεων για τις δράσεις του προγράμματος και συνακόλουθα οι καθυστερήσεις στην εκταμίευση των κονδυλίων.

Τα πιο σοβαρά προβλήματα αφορούν
Α. Τη Δράση 1.1 Λειτουργία Κέντρων Μελισσοκομίας καθώς οι φορείς που τα φιλοξενούν δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα και τη μισθοδοσία των εποπτών από το δικό τους ταμείο.
Β. Τη Δράση 1.3 Εκπαιδεύσεις Μελισσοκόμων που πρέπει να γίνονται τη χειμερινή περίοδο ώστε να μπορούν να τις παρακολουθούν όλοι οι μελισσοκόμοι και όχι το κατακαλόκαιρο που είναι καθημερινά στα μελίσσια τους.
Γ. Τη Δράση 6.1 Εφαρμοσμένη Έρευνα που πρέπει να ξεκινάει μαζί με το κανονιστικό έτος για να υπάρχει το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Δ. Τη Δράση 2.1 Εχθροί και Ασθένειες Μελισσών που αφορά πρόγραμμα επιτήρησης για πιθανή εισβολή από το μικρό σκαθάρι της κυψέλης Aethina tumida.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου στο www.agrotypos.gr

Recommended Posts