Για πολλές γενιές, το ψάρεμα ήταν μια αξιοσέβαστη εμπορική δραστηριότητα και ένας παραδοσιακός τρόπος ζωής για πολλές οικογένειες στην νησιωτική κοινότητα Πελίνκι, στα νότια της Φινλανδίας.

Σήμερα όμως ο αριθμός των τοπικών ψαράδων έχει μειωθεί δραματικά. Απομένουν ελάχιστοι.

Μία από τις αιτίες είναι ότι τα αλιεύματα έχουν μειωθεί. Οι ψαράδες θεωρούν υπεύθυνους τους θηρευτές που πολλαπλασιάζονται: Οι φώκιες και οι κορμοράνοι καταστρέφουν τα δίχτυα και τους κιούρτους και αποδεκατίζουν τα ψάρια. Ακόμη και οι καλές ψαριές δεν είναι αρκετές για να εγγυηθούν την οικονομική επιβίωση των μικρών αλιευτικών επιχειρήσεων.

Τα περισσότερα παιδιά από οικογένειες ψαράδων κάνουν ασφαλέστερες επαγγελματικές επιλογές. Φεύγουν από τα σπίτια τους για να σπουδάσουν κάτι άλλο. Καθώς οι γονείς τους μεγαλώνουν και βγαίνουν στη σύνταξη, οι μικρές αλιευτικές επιχειρήσεις, που είναι τυπικό χαρακτηριστικό της Φινλανδίας, κλείνουν. Σε εθνικό επίπεδο, ο αριθμός των ψαράδων έχει μειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες από τους 1800 σε περίπου 400 επαγγελματίες. Η Μαρί Σέλγκρεν ασχολείται λίγο χρόνο με την αλιεία:

«Είμαι 27 ετών και ασχολούμαι με την αλιεία τα τελευταία 4-5 χρόνια. Δεν είμαστε πολλοί οι νέοι που ψαρεύουμε. Πιστεύω ότι οφείλεται στο ότι είναι μια σκληρή χειρωνακτική δουλειά και επειδή δεν ξέρεις πόσα χρόνια θα μπορείς να την κάνεις. Είναι μεγάλο ρίσκο να ξεκινήσεις κάτι τέτοιο. Δεν σκόπευα να γίνει ψαράς. Έχω σπουδάσει επίσης τουριστικές επιχειρήσεις στο Ελσίνκι. Και ταυτόχρονα έκανα αυτό το πρόγραμμα “Δάσκαλος-Μαθητευόμενος” εδώ, στο σπίτι μου, με τον πατέρα μου».

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. Παρείχε ένα μικρό ποσό στην Μαρί για το έτος που έκανε τη μαθητεία της ως ψαράς. Έτσι δεν επιβαρύνθηκε οικονομικά ο πατέρας της. Τώρα η Μαρί είναι επαγγελματίας και συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση δεκαετιών. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης περιλάμβανε μερικά θεωρητικά μαθήματα και 800 ώρες πρακτικής: «Έμαθα να ψαρεύω με δίχτυα και παγίδες. Να φροντίζω τα ψάρια και τα αλιεύματα και να τα προετοιμάζω. Να τα αλατίζω και να τα καπνίζω ή να τα κάνω με ψυχρό υποκαπνισμό. Να κάνω σνίτσελ ψαριών. Να κάνω μάρκετινγκ και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε για να πληρώνω τους λογαριασμούς»

Η χρηματοδότηση για το πρόγραμμα «Δάσκαλος-Μαθητευόμενος» δόθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας που υποστηρίζει την ανανέωση των γενεών του αλιευτικού τομέα της Ευρώπης. Η ιδέα γεννήθηκε σ’ αυτή την μικρή αλιευτική κοινότητα, όπου μια άλλη ψαράς, η Τάνια Άκερφελτ, έδωσε αγώνα για να μπει στο χώρο: «Στον πατέρα μου δεν άρεσε καθόλου η ιδέα. Μου είπε να μην το κάνω. Γι’ αυτό αναγκάστηκα να μιλήσω σε άλλους ψαράδες για να δω πώς θα το κάνουμε. Συνάντησα τον Έσκο και μαζί καταλήξαμε σ’ αυτή την ιδέα».

Ο Έσκο Ταανίλα είναι διευθυντής της εταιρικής ένωσης που αποτελείται από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς και έχει να κάνει με τον τοπικό τομέα αλιείας. Ονομάζεται FLAG, δηλαδή Τοπική Ομάδας Δράσης για την Αλιεία. Ο Έσκο απλοποίησε τη διαδικασία. Πλέον περιλαμβάνει ένα επίσημο συμβόλαιο και ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης για τον δάσκαλο και τον μαθητευόμενο.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου στο www.agrocapital.gr

Recommended Posts