Μάκης-Βορίδης

Δεύτερες σκέψεις, αρχίζουν να γίνονται στο 6ο όροφο της Αχαρνών 2 αναφορικά με τα μέτρα στήριξης της αιγοπροβατοτροφίας, μετά τον καταιγισμό αντιδράσεων που εισέπραξε και ο ίδιος ο υπουργός, Μάκης Βορίδης,

προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι είναι άλλοι οι ζημιωθέντες από την κατάσταση στην πασχαλινή αγορά οι παραγωγοί αμνοεριφίων (παραδοσιακοί) και άλλοι οι μεγαλοκτηνοτρόφοι μεγάλων εκμεταλλεύσεων που έχουν εστιάσει τη δραστηριότητά τους στην παραγωγή γάλακτος.

«Είναι σαν να έχεις τρακάρει με το αυτοκίνητό σου και την αποζημίωση της ασφάλειας να τη μοιράζεσαι μαζί με όλους τους άλλους ασφαλισμένους στην ίδια εταιρία που δεν έχουν πάθει τίποτα», μετέφερε εύγλωττα στον υπουργό, δραστήριος εκπρόσωπος των κτηνοτρόφων της Μακεδονίας, θέλοντας να καταδείξει το λάθος που πάει να γίνει.

Την ίδια στιγμή, ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και αξιόπιστος γνώστης της λειτουργίας των κοινοτικών κανόνων, Χαράλαμπος Κασίμης, καταρρίπτει με επιχειρήματα την αιτίαση από την πλευρά του υπουργείου ότι η αποζημίωση των παραγωγών κρέατος αμνοεριφίων «δεν περνούσε» στις Βρυξέλλες.

Πρώτον, μετά τα μέτρα για τον κορωνοϊό το κοινοτικό πλαίσιο έχει χαλαρώσει και καθιστά εφικτή, χωρίς πολλές διατυπώσεις, μια τέτοια ενίσχυση, τονίζει ο έμπειρος τεχνοκράτης – καθηγητής και δεύτερον, θα μπορούσε η συγκεκριμένη ενίσχυση να περάσει απ’ ευθείας από τις ήσσονος σημασίας ενισχύσεις (de minimis) και να μην χρειάζεται καμιά απολύτως έγκριση, σ’ αυτή τη φάση, από τις Βρυξέλλες.

Ο κ. Κασίμης, καταθέτει τέλος και την πρόταση αναφορικά με τη δυνατότητα για αύξηση των de minimis από 20.000 σε 25.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση που έχει η χώρα και θα μπορούσε να της δώσει μεγαλύτερη ευελιξία στην διάθεση ενισχύσεων από εθνικούς πόρους, αποφεύγοντας έτσι, τυχόν πιο περίπλοκες διαδικασίες.

Η ανάρτηση Κασίμη επί του θέματος έχει ως ακολούθως:

«Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν»

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, κοντά στα 23.2 εκατ. ευρώ θα διαθέσει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας.

Οι πληροφορίες μιλούν για 4 ευρώ ενίσχυση για κάθε θηλυκό ζώο που δηλώνεται στο ΟΣΔΕ. Θα δοθεί σε αυτούς που δικαιούνται «συνδεδεμένη ενίσχυση», που για να καταβληθεί προϋποθέτει συγκεκριμένα κριτήρια όπως δηλωμένα ζώα πάνω από 20 (αίγες ή πρόβατα) και παράδοση 100 κιλών γάλα το χρόνο ανά ζώο (κριτήρια που ίσως και να δούμε να αλλάζουν στην αναμενόμενη ανακοίνωση).

Το ύψος της ενίσχυσης έσπειρε την απογοήτευση στον κτηνοτροφικό κόσμο και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.

Η «φιλοαγροτική» κυβέρνηση της ΝΔ, που στηρίχθηκε από τους αγρότες, θα διαθέσει λιγότερα από τα μισά λεφτά που διέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας από de minimis (κοντά στα 50 εκατ. μεταξύ Δεκ. 2018 και Απριλίου

2019) και μάλιστα πριν τη κρίση του κορονοϊού και πριν τη χαλάρωση της χορήγησης των κρατικών ενισχύσεων από την ΕΕ.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η δυστοκία του ΥΠΑΑΤ να δώσει λύση μέχρι σήμερα οφείλεται στη δυσκολία να «περάσει το αίτημα στις Βρυξέλλες» λόγω δυσκολιών τεκμηρίωσης για την αιτιολόγηση της κρατικής ενίσχυσης.

Το παραπάνω επιχείρημα δεν έχει βάση, αλλά ακόμα και αν είχε, υπήρχαν και άλλες επιλογές.

Πρώτον, δεν προκύπτει ιδιαίτερη δυσκολία τεκμηρίωσης για την έγκριση της Επιτροπής αφού, όπως όλοι γνωρίζουμε, έχουν χαλαρώσει οι απαιτήσεις της με τις αποφάσεις του Προσωρινού Πλαισίου για τις Κρατικές Ενισχύσεις της ΕΕ που υιοθετήθηκε στις 19/3/2020 και τροποποιήθηκε στις 3/4/2020.

Αυτό θα το διαπιστώσουμε αν δούμε την απόφαση της 5ης Μαΐου για την κρατική ενίσχυση στους ανθοπαραγωγούς, όπως ανακοινώθηκε από την Επιτροπή: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε 10 εκατ. κρατικών ενισχύσεων από την Ελλάδα για την στήριξη των ανθοπαραγωγών στα πλαίσια της κρίσης του κορονοϊού.

Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή, υπό το Προσωρινό Πλαίσιο, ενίσχυση 10 εκατ. για την στήριξη επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ανθοπαραγωγή και επλήγησαν από την έξαρση του κορονοϊού. Η στήριξη θα είναι προσβάσιμη σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών που δραστηριοποιούνται στον τομέα στην Ελλάδα. Η Επιτροπή κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό να αντιμετωπίσει μια σοβαρή διαταραχή στην οικονομία ενός Κράτους Μέλους σύμφωνα με το άρθρο 107(3)(b) TFEU και τις συνθήκες που ορίζονται στο Προσωρινό Πλαίσιο» (Πηγή: https://ec.europa.eu/commiss…/presscorner/detail/…/ip_20_809).

Προσέξτε: «Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή» και η Επιτροπή ενέκρινε, αφού κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό.

Δεύτερον, αν υποθέσουμε ότι είναι υπαρκτή η δυσκολία τεκμηρίωσης και έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων, τότε γιατί η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ δεν επιλέγει την de minimis ενίσχυση, που δεν προαπαιτεί την έγκριση της Επιτροπής, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη ανακοίνωση της Επιτροπής για τα μέτρα στήριξης (https://ec.europa.eu/…/food…/farming/coronavirus-response_en);

Και γιατί επίσης δεν αποφασίζει την κατά παρέκκλιση αύξηση της de minimis ενίσχυσης από 20.000 σε 25.000 ανά εκμετάλλευση, όπως δίνει την δυνατότητα ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου 2019 (άρθρο 3, παρ.3α), που σωρευτικά αυξάνει σε 161.126.450 εκατ., το ποσό των de minimis ενισχύσεων από το σημερινό των 134.272.042 εκατ. και δίνει επιπλέον οικονομικά περιθώρια ενίσχυσης στη χώρα μας;

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα επιλογών για την καταβολή της ενίσχυσης και επέλεξε την χειρότερη.

Πρόκειται για σκόπιμη επιλογή ή για το αποτέλεσμα της ανεπάρκειάς της να βρει μια ικανοποιητική λύση για την στήριξη της αιγοπροβατοτροφίας;

Μετά από δύο μήνες διαβουλεύσεων, συσκέψεων και αρθρογραφίας «περί μεθοδολογίας» κατά του «λαϊκισμού» των οριζόντιων μέτρων, αποκαλύπτεται «άνθρακες ο θησαυρός» και χαμένος ο αιγοπροβατοτρόφος.

Καμία στοχευμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη πολιτική αντιμετώπισης των επιπτώσεων για τους άμεσα πληττόμενους του τομέα, καμία σοβαρή μεθοδολογία.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο https://www.agronews.gr

Recommended Posts