Άκαρπη ήταν για άλλη μια φορά η συζήτηση στη Βουλή για τη λήψη μέτρων στήριξης για την ελαιοκομία, καθώς ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου, έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου λόγω των υψηλών αποθεμάτων στις δεξαμενές και η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,

Φωτεινή Αραμπατζή, του απαντούσε ότι δεν μπορούμε να πάμε σε αποθεματοποίηση γιατί δεν θα λειτουργήσει προς όφελος της τιμής παραγωγού, όπως συνέβη στην Ισπανία. Αντιθέτως, είπε, έχουμε έτοιμο τον φάκελο για την αποζημίωση των ελαιοπαραγωγών για τη περυσινή μειωμένη τιμή, ο οποίος θα έχει συμπληρωθεί με επιπλέον στοιχεία μέχρι το τέλος Ιουλίου και θα σταλεί τον Αύγουστο για έγκριση από την Κομισιόν, δηλαδή περίπου 10 μήνες μετά την περυσινή συγκομιδή στην Κρήτη.

Στην πρώτη τοποθέτησή του, κατά τη χθεσινή συζήτηση, ο κ. Κεγκέρογλου, είπε τα εξής:

Κυρία Υφυπουργέ, η ελαιοκαλλιέργεια στην Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα. Ιδιαίτερα η τελευταία χρονιά, για όλη τη χώρα, αλλά και για την Κρήτη περισσότερο, αποτέλεσε μια καταστροφική χρονιά, αφού είχαμε συνδυασμό προβλημάτων που προέρχονταν από την ελλιπή φυτοπροστασία και συνδυασμό νέων κινδύνων που προέκυψαν. Αποτέλεσμα; Χαμηλές τιμές ελαιολάδου, παρ’ ότι υπήρχαν σχετικά μικρότερες ποσότητες.

Το 1/3 της παραγωγής είναι στις αποθήκες

Αυτήν τη στιγμή, τρεις μήνες πριν ξεκινήσει η νέα ελαιοκομική περίοδος, έχουμε σημαντικά αποθέματα στις αποθήκες των επιχειρήσεων, των συνεταιρισμών, ακόμα και των παραγωγών. Υπολογίζεται ότι περίπου το 1/3 μιας καλής χρονιάς παραγωγής, δηλαδή περίπου πενήντα με πενήντα πέντε χιλιάδες τόνοι είναι στις αποθήκες μας. Αυτό το οποίο αναμένεται να συμβεί είναι να υπάρχουν ζητήματα για τη διάθεση αυτού του προϊόντος, αφού κάθε χρόνο είχαμε τον τουρισμό, την εστίαση που απορροφούσε μια σημαντική ποσότητα και έτσι ερχόμασταν το φθινόπωρο να έχουμε αποσυμφορήσει πάρα πολύ τις όποιες ποσότητες είχαν συσσωρευθεί.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι σαφές: Ποια μέτρα θα πάρετε, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η αγορά από την προσφορά, η οποία υπάρχει, και ποια θεσμικά εργαλεία θα αξιοποιήσετε, προκειμένου να ενισχυθεί η ελαιοκαλλιέργεια, να στηριχθεί ο παραγωγός και να μπούμε σε μια νέα καλή χρονιά;

Ενδεικτικά αναφέρω τα μέτρα της αποθεματοποίησης που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένο Κανονισμό και βεβαίως, προγράμματα και δράσεις για διάθεση του προϊόντος σε αδύναμες κοινωνικές ομάδες και σε σκοπούς, οι οποίοι μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετήσουν και τη στήριξη του προϊόντος και τη στήριξη των κοινωνικά αδύναμων οικογενειών και στρωμάτων.

Στη συνέχεια, η κυρία Αραμπατζή απάντησε:

Κύριε συνάδελφε, κατ’ αρχάς να πω ότι παραβιάζετε ανοιχτές θύρες, σε σχέση με το ενδιαφέρον της πολιτικής ηγεσίας για την αγορά του ελαιολάδου. Γνωρίζετε ότι ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, ο κ. Βορίδης, είναι σε συνεχή διάλογο με τους εκπροσώπους του κλάδου και βεβαίως έχει επισκεφθεί την Κρήτη, με συγκεκριμένη ατζέντα για το ελαιόλαδο.

Επειδή αναφερθήκατε στο μέτρο για την αποθεματοποίηση, κύριε συνάδελφε, να πούμε απλώς ότι το συγκεκριμένο μέτρο, όπως πολύ καλά θα γνωρίζετε, έχει ήδη κλείσει από τις 25 Φεβρουαρίου του 2020, σύμφωνα με τον εκτελεστικό Κανονισμό 1882/2019.

Σε κάθε περίπτωση, γνωρίζετε ότι η πολιτική ηγεσία και ο Υπουργός, ο κ. Βορίδης, είμαστε σε διαρκή και εποικοδομητικό διάλογο με όλους τους παραγωγικούς φορείς.

Η Διεπαγγελματική είπε ότι το μέτρο της αποθεματοποίησης δεν θα μπορούσε να συνεισφέρει στη χώρα μας

Εν προκειμένω, κύριε συνάδελφε, οι εκπρόσωποι των συλλογικών οργανώσεων και η διοίκηση της Εθνικής Διεπαγγελματικής Ελαιολάδου αποφάνθηκε, στις συζητήσεις οι οποίες έγιναν στο Υπουργείο, ότι το μέτρο της αποθεματοποίησης δεν θα μπορούσε να συνεισφέρει στη χώρα μας και αυτό γιατί ουσιαστικά εγκλωβίζει, δεσμεύει για έξι μήνες -και, μάλιστα, σε μια από τις καλύτερες περιόδους της ζήτησης, δηλαδή αυτής του Καθολικού Πάσχα- το προϊόν για να αποδώσει, να δημιουργήσει, δηλαδή, την τεχνητή ζήτηση.

Η αποθεματοποίηση χρειάζεται μεγάλες ποσότητες. Θα ενδιέφερε κυρίως δεύτερης ποιότητας ελαιόλαδο, λαμπάντε για παράδειγμα. Η τεχνητή έλλειψη, με την αποθεματοποίηση, δημιουργεί συνολικά μια αύξηση της ζήτησης και του λαμπάντε, αλλά και των άλλων. Εμείς ξέρετε ότι ως χώρα διαθέτουμε κυρίως extra virgin και virgin oil, δηλαδή ανώτερα ελαιόλαδα. Και, βεβαίως, συνεπάγεται αύξηση της οξύτητας του ελαιολάδου αυτού το οποίο αποθηκεύεται, άρα μείωση της ποιότητας τη στιγμή που και τα καλά ελαιόλαδά μας -το virgin και το extra virgin- αντιμετώπιζαν ήδη ζητήματα στις τιμές.

Κύριε συνάδελφε, η Ισπανία έκανε χρήση του μέτρου της αποθεματοποίησης. Αποθεματοποίησε εκατόν ενενήντα έξι χιλιάδες τόνους σε μια παραγωγή της τάξης του 1,7 εκατομμυρίου τόνων ως αγορά Ισπανίας και η τιμή δεν άλλαξε. Δηλαδή υπάρχει το παράδειγμα ότι το μέτρο δεν δούλεψε.

Τώρα, τι κάνουμε εμείς για την αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης χρονιάς για το ελαιόλαδο και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εσείς αντιμετωπίσατε στην Κρήτη με τη μείωση της ποσότητας και τη μείωση, βεβαίως, της ποιότητας από αίτια μεταξύ των οποίων και ο δάκος; Επιδείξαμε, όπως ξέρετε, άμεσα αντανακλαστικά στο ζήτημα της οργάνωσης του Προγράμματος Δακοκτονίας 2020 και λάβαμε ιδιαίτερα μέτρα για την Κρήτη.

Εκδώσαμε πολύ εγκαίρως, κύριε συνάδελφε, στις 10/1/2020, την κατανομή του ποσού των 21 εκατομμυρίων ευρώ περίπου σε όλη τη χώρα και σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών προκρίναμε άλλα 2 εκατομμύρια για την Κρήτη, δηλαδή 10 εκατομμύρια ευρώ για την Κρήτη.

Εγκρίναμε εγκαίρως, στις 18/3/2020, την πρόσληψη εννιακοσίων σαράντα ατόμων ως έκτακτου προσωπικού για την κάλυψη εποχιακών αναγκών του Προγράμματος.

Ξεμπλοκάραμε πολύ εγκαίρως, στις 11/3/2020, με τροπολογία στο νομοσχέδιο των αγροτικών συνεταιρισμών, τη δυνατότητα να εκτελούν οι προσωρινοί μειοδότες το έργο με προσυμβατικό έλεγχο, προκειμένου να «τρέξουν» γρήγορα οι διαδικασίες. Θυμίζω ότι το 2018 μια τέτοια τροπολογία είχε έρθει καταμεσής του Ιουλίου, ενώ το 2017 δεν είχε έρθει ποτέ.

Τα νέα φάρμακα για τη δακοκτονία στην Κρήτη θα παραληφθούν στα μέσα Αυγούστου

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν, κύριε συνάδελφε, τις ιδιαίτερες ανθεκτικότητες που έχει επιδείξει η Κρήτη σε πυρεθρίνες, αποφασίσαμε να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά πολύ ακριβότερα φυτοφάρμακα, όπως το phosmet και το spinosad, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το πρόβλημα, ενισχύοντας πάλι έτσι εμμέσως την περιοχή.

Σημειώνεται ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα -είναι ζήτημα ημερών- θα κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, θα ολοκληρωθεί δηλαδή, ο οποίος θα είχε ήδη ολοκληρωθεί αν δεν είχε προκύψει μόνο ένας μειοδότης. Και προέκυψε ένας μειοδότης εξαιτίας του ότι προκρίναμε αυτά τα ακριβά φάρμακα. Άρα από το ν.4412/2006 έχουμε υποχρέωση επαναδιαπραγμάτευσης λόγω της αρχής της οικονομικότερης προσφοράς. Σε κάθε περίπτωση τα φάρμακα θα είναι στις ΔΑΟΚ περί τα μέσα Αυγούστου.

Κύριε συνάδελφε -και θέλω να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία σε αυτό- θέλω να αναφερθώ σε αυτό που είχε υποσχεθεί ο Υπουργός, ο κ. Βορίδης, δηλαδή με επιχειρήματα, με στοιχεία και τεκμηρίωση και όχι με δισέλιδες επιστολές του παρελθόντος και γονατογραφήματα και ευχολόγια, να διεκδικήσουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την ενεργοποίηση του άρθρου 221 του Κανονισμού 1308/2013 για τη δυνατότητα αποζημίωσης των ελαιοπαραγωγών της Κρήτης από τη ζημία την οποία υπέστησαν. Τι κάναμε, λοιπόν; Από τον Δεκέμβριο -όπως υποσχέθηκε ο κ. Βορίδης- έγινε δωρεάν μελέτη από εξαιρετικούς επιστήμονες -γεωπόνους και λοιπούς επιστήμονες- η οποία έδειξε, ουσιαστικά, από πού προήλθε το πρόβλημα, τεκμηρίωσε την ύπαρξη του γλοιοσπορίου, ανέδειξε ότι αυτά τα μετεωρολογικά φαινόμενα, τα οποία ήταν έκτακτα και πρωτοφανή με τη ζέστη και την υγρασία, δημιούργησαν το κακό στην ποσότητα και την ποιότητα. Ιδού η μελέτη, έχει παραδοθεί!

Μένει η ποσοτικοποίηση της ζημιάς για να σταλεί ο φάκελος των αποζημιώσεων στην Κομισιόν

Μένει, λοιπόν, τώρα η αντικειμενικοποίηση, η ποσοτικοποίηση της ζημιάς και η αποστολή του φακέλου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με επιχειρήματα, με τεκμηρίωση, προκειμένου να τύχει της καλύτερης δυνατής αντιμετώπισης.

Στη δεύτερη τοποθέτησή του, ο κ. Κεγκέρογλου δεν εμφανίστηκε ικανοποιημένος από τις απαντήσεις της υφυπουργού:

Κυρία Υπουργέ, μέλι, μέλι και από πίτα τίποτα!

Ξεκινώ από την αντιμετώπιση του προβλήματος της φυτοπροστασίας. Είπατε ότι τον Αύγουστο θα είναι τα φυτοφάρμακα στη διάθεση των παραγωγών, των συνεργείων ψεκασμού. Ήδη βρισκόμαστε στο δεύτερο ψεκασμό, ψεκάζουν δηλαδή με τα περυσινά φάρμακα. Εάν καθυστερήσετε πάρα πολύ -μέχρι τον Αύγουστο- πολύ φοβάμαι πως όταν θα χρειαστούν ψεκασμοί -και ξέρετε, αυτοί γίνονται συγκεκριμένη ώρα και συγκεκριμένη μέρα, αν πας μια ώρα μετά ή μια μέρα μετά, δεν πιάνεται το πρόβλημα- δεν θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Το ένα, λοιπόν, είναι αυτό, ότι συνεχίζετε την ίδια τακτική της προηγούμενης κυβέρνησης, να έρχονται τα φάρμακα πολύ καθυστερημένα στη διάθεση των συνεργείων.

Το δεύτερο στοιχείο που αναφέρατε για τον φάκελο ο οποίος είναι σε επεξεργασία, προκειμένου να υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Με λύπη μου θα σας πω ότι έναν χρόνο τώρα ο περιβόητος φάκελος όλο φτιάχνεται, όλο ολοκληρώνεται και όλο υποβάλλεται. Θεωρώ ότι πρέπει να επιταχύνετε. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία σε σχέση με τον κορωνοϊό, διότι όλη η επεξεργασία του φακέλου μπορούσε να γίνει, βεβαίως, ηλεκτρονικά και να έχει ήδη υποβληθεί.

Το τρίτο θέμα αφορά την αποθεματοποίηση και τα πιθανά μέτρα αποσυμφόρησης της αγοράς. Ενίοτε οι παραγωγοί και οι άνθρωποι που είναι στην πρώτη γραμμή της ελαιοκαλλιέργειας γνωρίζουν καλύτερα τα πράγματα δυστυχώς και από τη Διεπαγγελματική, δυστυχώς και από την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Και δεν αναφέρομαι μόνο στη συγκεκριμένη, αλλά διαχρονικά.

Ακούστε τώρα: Αποφάνθηκε η Διεπαγγελματική ότι δεν μπορεί να προσφέρει το μέτρο της αποθεματοποίησης. Φέτος ειδικά το μέτρο της αποθεματοποίησης θα ήταν καρμπόν το αναγκαίο, πρώτον, γιατί είχαμε υποβαθμισμένες ποιότητες. Άρα, όσον αφορά το επιχείρημα ότι είναι καλύτερα το μέτρο αυτό να εφαρμόζεται σε ελαιόλαδα δεύτερης ποιότητας, οι υποβαθμισμένες φετινές ποιότητες, τουλάχιστον για την Κρήτη, είναι ένα στοιχείο που καθιστά την αποθεματοποίηση ως καλό μέτρο για τη συγκεκριμένη χρονιά.

Δεύτερον, η αγορά λέει ότι δεν θα έχει στη διάθεσή της αυτές τις ποσότητες. Μα, ποια αγορά, όταν φέτος ειδικά, λόγω κορωνοϊού και λόγω μείωσης του τουρισμού, λόγω των περιοριστικών μέτρων που πήραμε εξ ανάγκης και προκαλούν αυτό το τεράστιο πρόβλημα στον τουρισμό, δεν είναι δυνατόν να διατεθούν ποσότητες στην εσωτερική αγορά;

Και βέβαια, το πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε από τον Σεπτέμβρη, Οκτώβρη που θα ξεκινήσει σιγά-σιγά η διαδικασία, όταν έρθουμε να κάνουμε έκθλιψη του φετινού ελαιοκάρπου, είναι ότι θα πούμε πού θα το βάλουμε αυτό το ελαιόλαδο, πού θα το τοποθετήσουμε. Νέες δεξαμενές θα κάνουμε; Νέες εγκαταστάσεις με αμφίβολο το μέλλον του προϊόντος;

Εγώ θέλω να σας καταθέσω για άλλη μια φορά αυτό τον προβληματισμό και να ζητήσω -εάν δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί το συγκεκριμένο μέτρο- την εφαρμογή ανάλογου μέτρου διευκόλυνσης τουλάχιστον της ασφαλούς αποθήκευσης με κανόνες που αφορούν την ποιότητα βεβαίως και την ασφάλεια του προϊόντος. Ας το δείτε ως εθνικό μέτρο.

Διάθεση ελαιολάδου σε ευπαθείς ομάδες

Επίσης, σας ζητώ να δείτε τη διάθεση του προϊόντος σε αδύναμες κοινωνικές ομάδες. Πάνε γύρω στα έξι, επτά χρόνια που το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν έχει μεγάλη παρέμβαση στον τομέα της απόσυρσης και της διάθεσης προϊόντων σε αδύναμες κοινωνικές ομάδες. Όλα αγοράζονται μέσω του Ταμείου Βοήθειας προς τους Απόρους, του γνωστού ΤΕΒΑ. Όμως, και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μπορεί με ένα αντίστοιχο μέτρο και σε συνδυασμό με την αναγκαία προώθηση του ελαιολάδου στους νέους -ξεκινώντας από τους μαθητές, και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για την προώθηση- αλλά κυρίως για την αποσυμφόρηση των φετινών ποσοτήτων, να διαθέσει στην ελληνική οικογένεια, η οποία και πάλι λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί, θα έχει τεράστια προβλήματα για την επιβίωσή της.

Θα ήθελα στη δευτερομιλία σας να μας πείτε πότε επιτέλους θα υποβάλετε τον φάκελο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί δεν συντομεύετε τις διαδικασίες για να πάνε επιτόπου τα φάρμακα για τις εργασίες ψεκασμού και, βεβαίως, τι άλλο προτίθεστε να κάνετε για να βοηθήσετε μία καλλιέργεια και ένα προϊόν που ήταν εθνικό και τα τρία, τέσσερα τελευταία χρόνια έχει πληγεί από διάφορους παράγοντες, ώστε να μην πληγεί και από την αδιαφορία της πολιτείας, της Κυβέρνησης, των κομμάτων, όλων μας. Νομίζω ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Στη συνέχεια, η κυρία Αραμπατζή απάντησε:

Κύριε συνάδελφε, όπως σας είπα και στην πρωτολογία μου, ο Υπουργός έχει δεσμευτεί ότι φέτος τα φάρμακα θα φτάσουν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά στις ΔΑΟΚ, κάτι που αποδεικνύουν οι ενέργειές μας μέχρι σήμερα. Ξέρετε ότι υπάρχουν αποθέματα από την προηγούμενη χρονιά για τους ψεκασμούς τους οποίους επικαλείστε, άρα δεν θα υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο που σας είπα, ενισχύσαμε και με 2 εκατομμύρια παραπάνω την Κρήτη, καθώς και με ακριβότερα φάρμακα. Άρα, δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία ως προς το ακριβόχρονο της εκτέλεσης του προγράμματός της δακοκτονίας.

Σε ό,τι αφορά τώρα την αποθεματοποίηση, κύριε Κεγκέρογλου, θα ήθελα να πω το εξής: Κύριε συνάδελφε, είστε πολύ έμπειρος και κοιτάζετε πάντοτε τα νούμερα. Νομίζω ότι το παράδειγμα της Ισπανίας δίνει πραγματικά την απάντηση.

Όσον αφορά τώρα τα άλλα μέτρα, εμείς είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις. Όμως, σε κάθε περίπτωση, ξέρετε ότι τέτοια μέτρα, όπως είναι η αποθεματοποίηση, μπορεί να τα προβλέψει μόνο η Επιτροπή, γιατί υπό άλλες συνθήκες αυτό θα θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση.

Έρχομαι τώρα στα ζητήματα του φακέλου που, όπως είπατε, όλο τον ακούμε και όλο δεν το βλέπουμε.

Κύριε συνάδελφε, ο φάκελος είναι εδώ, είναι έτοιμος και κατατεθειμένος. Όπως έχει πει ο Υπουργός, μέχρι τα τέλη του μηνός θα έχει ολοκληρωθεί η αντικειμενικοποίηση της ζημιάς, προκειμένου να αποσταλεί το αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Φαντάζομαι ότι και εσείς θέλετε να γίνει μια δουλειά σημαντική. Απαίτησε, όμως, έναν χρόνο για να γίνει, κύριε συνάδελφε. Δεν έγινε στο πόδι.

Φταίει ο κορωνοϊός

Εν τω μεταξύ, ήμασταν υπό τις συνθήκες τις οποίες δημιούργησε ο κορωνοϊός, κάτι που, όπως καταλαβαίνετε, καθυστέρησε κάποια πράγματα. Όμως, σε κάθε περίπτωση, είμαστε έτοιμοι με επιχειρήματα.

Και έρχομαι τώρα σ’ αυτό που είπατε, να μην υπάρξει αδιαφορία. Μία Κυβέρνηση και ένας Πρωθυπουργός, όπως είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κύριε συνάδελφε, ο οποίος εξασφάλισε ένα στρατηγικό, αποφασιστικό πλεονέκτημα για τη χώρα μας και εξαίρεσε αυτό το εθνικό μας προϊόν -όπως βεβαίως και τις ελιές- από τους δασμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, δείχνει αδιαφορία ή μήπως εξασφαλίζει ένα μοναδικό στρατηγικό πλεονέκτημα το οποίο βοηθάει να έχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα θέσης όλος ο κύκλος της αλυσίδας παραγωγής του ελαιολάδου, από τους παραγωγούς μέχρι τους τυποποιητές και τους εμπόρους; Και αυτό, όταν ο κύριος ανταγωνιστής, ο κύριος παίκτης, οι Ισπανοί, δεν έχουν αυτό το πλεονέκτημα και έχουν 25% «καπέλο» από τους δασμούς. Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, αυτό το επιχειρηματικό περιβάλλον που εξασφαλίσαμε ανοίγει πεδίο δόξης λαμπρό.

Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να πάει να πουλήσει το ελαιόλαδο. Η Κυβέρνηση δημιουργεί τις προϋποθέσεις, κύριε συνάδελφε. Και αυτές τις προϋποθέσεις τις εξασφαλίσαμε σε μία αγορά, όπως είναι η Αμερική. Και, φυσικά, εξασφαλίσαμε τις προϋποθέσεις με την ενίσχυση των συλλογικοτήτων, γιατί ρωτήσατε για τα προγράμματα προώθησης, τα οποία πράγματι υπάρχουν και λειτουργούν. Αυτά τα προγράμματα της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς, συγκεκριμένα, ξέρετε ότι εκπονούνται από συλλογικότητες, από διεπαγγελματικές οργανώσεις, από ομάδες παραγωγών. Εμείς τι κάναμε ως πολιτεία;

Κύριε συνάδελφε, μιλήσατε για την προώθηση. Εμείς δημιουργούμε ως πολιτεία τις συνθήκες για να μπορέσει η αγορά να αναπτυχθεί.

Όσον αφορά στα προγράμματα της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς ενισχύσαμε τις συλλογικότητες, για να μπορούν να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα. Τι κάναμε; Κάναμε το 13%, 10% και βοηθήσαμε και ενθαρρύναμε τη δημιουργία διεπαγγελματικών, αφού αλλάξαμε με τροπολογία το 30% στο 15% και βλέπετε τη μία διεπαγγελματική πίσω από την άλλη.

Θα πω δύο στοιχεία, γιατί λέτε ότι αυτό είναι το αποτέλεσμα.

Στα προγράμματα που υποβλήθηκαν για το 2021, αυτά της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς, η χώρα μας βρίσκεται στις τρεις πρώτες θέσεις υποψηφιοτήτων για τα απλά προγράμματα με δεκαεπτά αιτήσεις έναντι δώδεκα το 2019 -κάτι δείχνει αυτό, κύριε συνάδελφε, δείχνει ένα ενδιαφέρον της αγοράς- και στην πρώτη θέση για τα πολυπρογράμματα με είκοσι οκτώ φακέλους, κύριε συνάδελφε, έναντι έξι το 2019. Αυτά δείχνουν κάτι.

Κλείνοντας, γιατί έχω καταχραστεί τον χρόνο, θα πω, κύριε συνάδελφε -και σ’ αυτό σας θέλουμε πραγματικά σύμμαχο- ότι η πανδημία πέρα από τις θλιβερές της συνέπειες, ανοίγει ευοίωνες προοπτικές για τον αγροδιατροφικό τομέα συνολικά, με κυρίαρχο, βεβαίως, εκεί το ελαιόλαδο.

Γιατί το λέω αυτό, κύριε συνάδελφε; Η χώρα, χάρη στην υποδειγματική διαχείριση της πανδημίας, που οφείλεται βεβαίως στην Κυβέρνηση, αλλά και σε όλον τον ελληνικό λαό, πέτυχε πραγματικά το «rebranding» της χώρας ως ασφαλούς και αξιόπιστης. Οι καταναλωτές διεθνώς προτιμούν προϊόντα που έχουν χώρα προέλευσης, το «locality», προϊόντα ασφαλή -έχουμε τεράστιο πλεονέκτημα, όπως καταλαβαίνετε- και προϊόντα ποιοτικά, όπως είναι τα ελληνικά.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο https://www.agro24.gr

Recommended Posts